De omzet van het concern kwam met 51,3 miljard euro, een stijging met ruim 10 procent ten opzichte van 2011, voor het eerst uit boven de grens van 50 miljard. Unilever heeft zich eerder ten doel gesteld om de komende jaren de omzet te laten stijgen tot 80 miljard euro. Over het vierde kwartaal kwam de omzet uit op 12,6 miljard euro, wat overeenkomt met de verwachting van analisten. De onderliggende omzetgroei bedroeg over het kwartaal 7,8 procent en 6,9 procent over heel 2012.

Vooral Azië en Zuid-Amerika droegen bij aan de vooruitgang, met een onderliggende omzetgroei over heel 2012 van ruim 11 procent. Europa en Noord-Amerika bleven iets achter, hoewel ook daar de groeicijfers beter waren dan in het jaar daarvoor.

Levensmiddelen

De tak Levensmiddelen, met merken als Knorr en Becel, is voor een belangrijk deel afhankelijk van de Europese markt en liet van alle divisies wederom de zwakste groei zien. Over heel 20112 kwam de onderliggende groei uit op 0,8 procent. Financieel topman Jean Marc Huët onderstreepte in een toelichting dat de divisie Refreshment, de tak waaronder (Lipton) thee en (Ola) ijs vallen, wel stevige cijfers heeft neergezet.

De divisie Personal Care, met onder meer shampoo’s en deodorant (Rexona, Dove), liet in 2012 een onderliggende omzetgroei van 10 procent zien. In het afgelopen kwartaal lag de groei zelfs nog iets hoger. Ook Home Care, waaronder wasmiddelen (Cif, Omo) vallen, ging in de afgelopen maanden flink vooruit.

Stabilisatie prijzen

De nettowinst van Unilever kwam vorig jaar 7 procent hoger uit op 4,9 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 9 procent tot 7 miljard euro.

Huët zei te verwachten dat de grondstofprijzen waar Unilever mee te maken heeft de komende tijd naar verwachting met lage percentages (tot circa 5 procent) zullen stijgen. Topman Paul Polman waarschuwde in het persbericht er al voor dat de prijzen nog niet zijn gestabiliseerd. Ook de economische omstandigheden blijven uitdagend, aldus Polman.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl